24 september 2025
Nieuws:
Laurens, directeur van Transvision, en de oprichters van eZwayZ, Daniël en Bart, gingen in gesprek over hun samenwerking. Aanleiding was de recente lancering van de eZwayZ-app op de stations Den Bosch en Zwolle.
eZwayZ is een jonge onderneming met een duidelijke missie: gebouwen toegankelijk maken voor iedereen. De app biedt navigatie op complexe locaties, zoals grote treinstations. Met name voor mensen met een visuele beperking of mensen die een drempel ervaren om alleen met het openbaar vervoer te reizen. In de afgelopen anderhalf jaar heeft de app al duizend unieke gebruikers en zijn er al 16 locaties ingescand en terug te vinden in de app. Er zijn zelfs al 2 musea in Duitsland en Amerika die ook gebruik gaan maken van eZwayZ.
Daniël vertelt dat de app in de afgelopen jaren stap voor stap is ontwikkeld, vaak in nauwe samenwerking met gebruikers. “We zijn begonnen met kleinschalige pilots en hebben geleerd door veel te testen in de praktijk. Elke update is gebouwd op de feedback van mensen die er daadwerkelijk gebruik van maken. Daarvoor werken we onder andere samen met Bartimeus.”
Het gaat om een hele concrete behoefte. “Veel mensen staan er niet bij stil, maar als je niet goed ziet of minder mobiel bent, is een groot station vaak overweldigend. Je weet niet waar de perrons liggen, hoe je bij de liften komt, waar de uitgangen zijn of waar de invalidetoilet te vinden is. We zien soms dat deze niet toegankelijk genoeg gemaakt worden waardoor deze toilet niet gebruikt wordt.. Onze app maakt dat inzichtelijk en begeleidt je van punt naar punt.”
Het idee voor eZwayZ vindt zijn oorsprong in persoonlijke ervaringen. Als puber kwam Bart in aanraking met jongeren van Bartiméus in Driebergen, een school waar jongeren met een visuele beperking leren hoe zij zelfstandig hun weg kunnen vinden gaat het om jongeren die meervoudig beperkt zijn.
Hij herinnert zich hoe hij destijds in gesprek raakte met een paar leeftijdsgenoten met een witte stok. “Ik vroeg hoe ze wisten waar ze naartoe moesten. Hun antwoord was fascinerend: ze leerden de omgeving stap voor stap kennen. De kruispunten, de geluiden van stoplichten, het verschil voelen tussen stoep en straat. En zelfs hun neus gebruiken om te weten dat ze in de buurt van de snackbar waren.”
Die ervaring bleef hangen. Bart: “Het intrigeerde me dat ze letterlijk een kaart in hun hoofd moesten opbouwen om zich te oriënteren. Maar ik dacht ook: hoe doe je dat als je ergens voor het eerst komt?”
Later, tijdens zijn werk met geografische informatiesystemen (GIS), kwam dit besef opnieuw naar voren. Een opdracht maakte het concreet: hoe zorg je dat iemand die een locatie nog nooit eerder heeft bezocht, toch de weg kan vinden? Bart: “Toen viel alles samen. Mijn achtergrond in kaarten, mijn fascinatie voor toegankelijkheid, en de technologische mogelijkheden. Daar is eZwayZ uit ontstaan.”
De samenwerking met Transvision ontstond vanuit een gedeelde overtuiging dat mobiliteit een basisvoorwaarde is om mee te doen in de samenleving. Laurens legt uit: “Wij zien dagelijks hoeveel waarde het heeft als mensen zich zelfstandig kunnen verplaatsen. Toen we eZwayZ leerden kennen, herkenden we direct dat hun technologie een waardevolle aanvulling kon zijn op onze diensten. En niet alleen voor mensen met een visuele beperking, maar juist ook voor mensen die mentale drempels ervaren bij het reizen met OV of betreden van de publieke ruimte.”
Voor EzwayZ was die kennismaking net zo belangrijk. Daniël: “Als start-up heb je goede partners nodig die niet alleen in je product geloven, maar ook ervaring hebben met de doelgroep. Transvision brengt die kennis en praktijkervaring in, waardoor wij onze app beter kunnen afstemmen op de dagelijkse realiteit van reizigers.”
Een belangrijke stap in de samenwerking is het inscannen van stations. Hierbij worden alle routes, perrons, liften en voorzieningen digitaal in kaart gebracht. Zo kunnen reizigers via de app zelfstandig hun weg vinden.
Bart schetst hoe dat werkt: “We brengen we het hele station systematisch in kaart. Dat doen we tot op detailniveau: van de roltrappen en liften tot aan de wachtruimtes, toiletten en uitgangen.”
De implementatie kan al in 4-6 weken. Bart: “We krijgen vaak terug van gebruikers dat ze zich veel vrijer voelen. Voor sommigen is het de eerste keer dat ze zonder begeleiding door een groot station kunnen lopen. Dat is precies waar we het voor doen.”
Laurens ziet daarin de rol van Transvision. “Wij ondersteunen het proces door onze kennis van reizigersstromen en toegankelijkheidsvraagstukken. We zorgen er samen voor dat de scan niet alleen technisch klopt, maar ook praktisch bruikbaar is voor de mensen die hem nodig hebben.”
De lancering van de stations Den Bosch en Zwolle is een belangrijke mijlpaal. “Het laat zien dat onze aanpak werkt. Het is ook een signaal naar de markt dat we klaar zijn om op te schalen.”
Voor Transvision onderstreept dit project de waarde van de samenwerking. Laurens: “De combinatie van technologie en mobiliteitsdiensten levert duidelijk meerwaarde op. Dit smaakt naar meer: wat we hier hebben neergezet, willen we in de toekomst op veel grotere schaal uitrollen.”
De app ondersteunt reizigers bij het herwinnen van vertrouwen in zelfstandig reizen. Daarmee ontstaat ruimte om ketenreizen te plannen en meer flexibiliteit te ervaren in de eigen agenda. We geven reizigers de juiste hulpmiddelen om weer zelfstandig en met vertrouwen op pad te gaan.
Beide partijen kijken verder dan de huidige projecten. Hun gezamenlijke ambitie gaat over de hele keten van deur tot deur.
Daniël verwoordt het zo: “Een station is een belangrijke stap, maar uiteindelijk moet iemand met een beperking de hele reis zelfstandig kunnen maken. Van voordeur tot eindbestemming. Dat is de stip op de horizon.”
Bart vult aan: “We hebben een sterke basis gelegd. De technologie staat, de samenwerking met Transvision werkt goed. Nu willen we bouwen aan een netwerk van locaties en diensten dat reizen écht toegankelijk maakt.”
Laurens sluit zich daarbij aan: “Transvision wil de partner zijn die mensen in beweging brengt, letterlijk en figuurlijk. Samen met eZwayZ kunnen we zorgen dat iedereen, ongeacht beperking, de vrijheid ervaart om zelf te reizen.” De app kan gebruikt wordt op verschillende locaties, zoals de stations van Arnhem, Zwolle en Den Bosch maar ook culturele locaties zoals het Rijksmuseum, Nemo en het Beatrixgebouw.